الإستفساء ريحته وحشه..

أيوه إستفساء .. أفسى، يفسي، فسى، فساء، إستفساء .. 

لأن اللي بيحصل ملوش علاقة بالإستفتاء من قريب أو من بعيد ، اللي بيحصل دلوقتي بالظبط زي إستفتاء 2005 ، لما كل أجهزة الدولة وقتها حشدت بنعم , وكل رجال الأعمال علقوا يفط “نعم لمبارك نعم للدستور” ، وقتها برضه كانوا بيقولوا إن اللي هيصوت بـ”لا” هو خاين وعميل وعايز خراب البلد … زي ما بيقولوا دلوقتي بالظبط . 

مفيش فرق كبير بين التدليس والتزوير اللي حصل في إستفتاء 2005 وبين إستفتاء 2014 ، نفس الأسلوب والخطاب والإنتهاكات والفاشية والكذب ، ربما يكون دستور 2014 أفضل قليلاً من دستور 2012 ، وأفضل بالطبع من دستور 1971 , ولكن فيه الكثير من السم في العسل خصوصاً سلطات الرئيس التي عادت بنا للنظام الرئاسي الواضح .. وطبعا مواد المحاكمات العسكرية .. ومواد العسكر عموماً وسيطرتهم على الدولة حتى لو السيسي مش رئيسي . 

بس ليه المصاريف دي كلها طالما الموضوع كله تمثيل في تمثيل ؟!!! مش حرام الفلوس اللي بتضيع في الإستفتاء دي ؟!!! مش الناس الغلابة أحوج لها ؟!! 

بذخ في الدعاية بنعم ، و إعتقال كل من يعترض أو يقول لا .. منتهى الديمقراطية .. وكمان إستبعاد أي جمعيات ممكن تكشف الإنتهاكات والتزوير ، وفقط تم الإبقاء على الجمعيات والمؤسسات اللي أعلنت موقفها إنها مؤيده لـ “نعم” !!! 
و اللي بيفكر يصوت بـ “لا” بتقولوا عليه خاين و عميل ومخرب !! 
عاملين إستفتاء ليه بس ؟!! ليه المصاريف دي كلها ؟! مش حرام ؟! 

أنا سامع حد دلوقتي خارج يقول “أحمد ماهر” بيتكلم ليه !! ده كان في تأسيسية مرسي . 

لا يا أسطى .. إنت مش بتقرأ كويس أو مش متابع الأخبار أو بتستهبل , “عمرو موسى” رئيس لجنة الخمسين كان برضه في تأسيسية مرسي ، وكذلك كتير آخرين زي جابر نصار , وحيد عبد المجيد , عبد الجليل مصطفى .. 
و أنا إنسحبت في نفس اليوم ، بل إن فيه من لم ينسحب من تأسيسية مرسي وصوت بنعم لدستور الإخوان وبقى برضه في الـ50 ممثلي النقابات .. و الأزهر .. والجيش . 

فبغض النظر عن المزايدات الرخيصة دي .. أنا عن نفسي انسحبت من التأسيسية وعارضت دستور “مرسي” وحشدت الشارع للتصويت بـ “لا” .. وكان إعتراضا على نفس المواد الكارثية الموجوده في دستور 2014 ، و في 2012 أنا قدرت أوزع 5 مليون منشور ضد دستور الإخوان .. ونزلنا مظاهرات في كل مكان ضد الدستور ، هل حد دلوقتي يقدر يعمل كده ؟!! 

أي حد دلوقتي عنده أي إعتراض على الدستور هيبقى خاين وعميل و عايز خراب مصر زي مابتقول وسائل إعلامكم . 

الإخوان أداروا مصر بمنتهى الغباء والإنتهازية ، لكن النظام العسكري الفلولي الجديد أكثر غباء و فشل و إنتهازية , و أكثر قمعا وديكتاتورية و إستبداد وكذب وسفالة . 

بتعتقلوا اللي عايز يقول “لأ”، ومحدش بيطلع في الإعلام يدافع عن وجهة نظره ، واللي هيراقب مؤيدين فقط ، وحتى القاضي اللي هيشرف برضه مؤيد فقط !!! ده إسمه تزوير على فكرة . 

إنزل وقول نعم .. و بس .. و بالتالي فكلمة “إستفساء” هي التوصيف الطبيعي للي بيحصل لا علاقة لما يحدث بأي استفتاء أو دستور أو ديمقراطية . 

“الإستفساء” بتاعكم ريحته وحشة و مفضو ح، وكده عمرنا ما هنستقر ولا البلد هتهدى .. مش بتستخدموا أساليب 2005 ؟!! 

لسه الأيام جايه كتير ، و لأنكم سلطة مستبدة فطبعا هتخالفوا الدستور الفاكس بتاعكم زي ما حتى مبارك كان بيخالف دستور 1971 . 

الإستبداد مش هيحميكم، و النفاق مش هيحمي ، والأحزاب اللي عمالة تنافق دلوقتي ، ولسه في جولات كتير … 

صبراً صبراً . 

أحمد ماهر سجن 
ليمان طرة
11-1-2014

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s